Synteesit



Ensimmäinen synteesi: ”ISO MÄLLI”


Moniammatillisuus ammatillisen opettajan työssä. KYV-opintojaksomme (koulutuksen yhteistyöverkostot) johdattivat ryhmämme pohtimaan moniammatillisuutta opettajan työssä. Käsitteenä moniammatillinen yhteistyö on yleisesti käytetty ja useissa asiakirjoissa se mainitaan joko yhteistyön muotona tai keinona. Tyypillistä kuitenkin on, että termiä ei yleensä mitenkään määritellä, vaan merkitys pidetään itsestään selvänä.

Ryhmämme halusi ottaa käsitteen avattavakseen ammatillisen opettajan näkökulmasta. Tarkastella ja etsiä niitä polkuja, mitä yhteistoiminta ja verkottuminen voisi ammatillisen opettajan näkökulmasta tarkoittaa. Moniammatillisuus ei tarkoita opettajan ammatti-identiteetin hämärtymistä ja sulattamista yhteiseen yksimielisyyteen, vaan moniammatillisessa työssä käsiteltävät ongelmakysymykset näyttäytyvät kullekin osapuolelle hänen oman perustehtävänsä näkökulmasta.

Verkostotyö on haaste perinteiselle työtavalle, sillä verkostotyössä toimitaan avoimessa yhteistyössä tasavertaisen kohtaamisen ja vuoropuhelun avulla. Ammatillisen opettajan tulee ymmärtää verkostomaisen toimintaympäristön ominaisuuksia kyetäkseen käyttämään sen antamia voimavaroja oman työnsä tukena opiskelijoidensa hyväksi. Hyvän verkostoituvan työn edellytyksenä on ammattilaisten tietäminen toisistaan.

Seija Koskela, joka toimii opettajana Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa opettajakorkeakoulussa, on kuvannut moniammatillisuutta organsaation sisäisenä ja ulkoisena toimintana seuraavasti. http://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2013/03/28/tarkastelussa-moniammatillinen-yhteistyo-ja-sen-edellytykset/

Sisäinen moniammatillisuus tarkoittaa työyhteisössä eri ammattiryhmien (esim. opinto-ohjaaja, erityisopettaja, kuraattori) yhteistä, jaettua ammatillista toimintaa organisaation perustehtävien tai yhteisen tavoitteen toteuttamiseksi. Sisäisen moniammatillisuuden haasteet ovat erityisen suuria työyhteisöissä, joissa henkilöiden peruskoulutus ja työorientaatio ovat erilaisia. Ulkoinen moniammatillisuus voidaan ymmärtää suppeammin tai laajemmin. Suppeassa merkityksessä sillä tarkoitetaan esim. koulun asiantuntijoiden yhteistyötä muissa organisaatioissa työskentelevien ammattilaisten kanssa. Tällöin käytössä oleva asiantuntijuus organisoidaan lähinnä yksittäisen opiskelijan tilanteen hoitamiseksi. Laajemmin ymmärrettynä moniammatillisen toiminnan kehittämisellä on mahdollista lähteä etsimään uusia hallinnollisia rajoja ylittäviä toimintamalleja. (Koskela 2013.)

Tavoitteena opettajan itsearviointiväline. Tähän tietoon pohjautuen haluamme kohdistaa ryhmätyömme tulokset itsearviointivälineen tuottamiseen, jonka avulla opettaja voisi hahmottaa kokonaisvaltaisesti omaa verkostoitumisastettaan niin oppilaitosorganisaation sisäisessä kuin ulkoisessa toiminnassa. Alustavasti jaoimme alueen neljään kategoriaan: 1) kunta/kaupunkisektori 2) yritysmaailma 3) harrastus ja vapaaehtoistoiminta 4) kansainvälisyys. Haluamme pyrkiä ryhmätuotoksessamme tavoitteeseen, että parhaimmillaan moniammatillinen kokonaisuus muodostuisi toisiaan täydentävistä osista, joista ammatilliset opettajat tietäisivät, keihin olla tarvittaessa yhteydessä. Ryhmätuotoksemme lopullinen esittämistapa muotoutuu kehittämistyön ja tiedonhankinnan edetessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti