Ensimmäinen synteesi: ”ISO MÄLLI”
Moniammatillisuus ammatillisen opettajan työssä. KYV-opintojaksomme
(koulutuksen yhteistyöverkostot) johdattivat ryhmämme pohtimaan
moniammatillisuutta opettajan työssä. Käsitteenä moniammatillinen yhteistyö on yleisesti
käytetty ja useissa asiakirjoissa se mainitaan joko yhteistyön muotona tai
keinona. Tyypillistä kuitenkin on, että termiä ei yleensä mitenkään määritellä,
vaan merkitys pidetään itsestään selvänä.
Ryhmämme halusi ottaa käsitteen avattavakseen ammatillisen opettajan
näkökulmasta. Tarkastella ja etsiä niitä polkuja, mitä yhteistoiminta ja
verkottuminen voisi ammatillisen opettajan näkökulmasta tarkoittaa.
Moniammatillisuus ei tarkoita opettajan ammatti-identiteetin hämärtymistä ja
sulattamista yhteiseen yksimielisyyteen, vaan moniammatillisessa työssä
käsiteltävät ongelmakysymykset näyttäytyvät kullekin osapuolelle hänen oman
perustehtävänsä näkökulmasta.
Verkostotyö on haaste perinteiselle työtavalle, sillä
verkostotyössä toimitaan avoimessa yhteistyössä tasavertaisen kohtaamisen ja
vuoropuhelun avulla. Ammatillisen opettajan tulee ymmärtää verkostomaisen
toimintaympäristön ominaisuuksia kyetäkseen käyttämään sen antamia voimavaroja
oman työnsä tukena opiskelijoidensa hyväksi. Hyvän verkostoituvan työn
edellytyksenä on ammattilaisten tietäminen toisistaan.
Seija Koskela,
joka toimii opettajana Jyväskylän ammattikorkeakoulun ammatillisessa
opettajakorkeakoulussa, on kuvannut moniammatillisuutta organsaation sisäisenä
ja ulkoisena toimintana seuraavasti. http://verkkolehdet.jamk.fi/elo/2013/03/28/tarkastelussa-moniammatillinen-yhteistyo-ja-sen-edellytykset/
Sisäinen
moniammatillisuus tarkoittaa työyhteisössä eri ammattiryhmien (esim.
opinto-ohjaaja, erityisopettaja, kuraattori) yhteistä, jaettua ammatillista
toimintaa organisaation perustehtävien tai yhteisen tavoitteen toteuttamiseksi.
Sisäisen moniammatillisuuden haasteet ovat erityisen suuria työyhteisöissä,
joissa henkilöiden peruskoulutus ja työorientaatio ovat erilaisia. Ulkoinen
moniammatillisuus voidaan ymmärtää suppeammin tai laajemmin. Suppeassa
merkityksessä sillä tarkoitetaan esim. koulun asiantuntijoiden yhteistyötä
muissa organisaatioissa työskentelevien ammattilaisten kanssa. Tällöin käytössä
oleva asiantuntijuus organisoidaan lähinnä yksittäisen opiskelijan tilanteen
hoitamiseksi. Laajemmin ymmärrettynä moniammatillisen toiminnan kehittämisellä
on mahdollista lähteä etsimään uusia hallinnollisia rajoja ylittäviä
toimintamalleja. (Koskela 2013.)
Tavoitteena opettajan itsearviointiväline. Tähän tietoon
pohjautuen haluamme kohdistaa ryhmätyömme tulokset itsearviointivälineen
tuottamiseen, jonka avulla opettaja voisi hahmottaa kokonaisvaltaisesti omaa
verkostoitumisastettaan niin oppilaitosorganisaation sisäisessä kuin ulkoisessa
toiminnassa. Alustavasti jaoimme alueen neljään kategoriaan: 1)
kunta/kaupunkisektori 2) yritysmaailma 3) harrastus ja vapaaehtoistoiminta 4)
kansainvälisyys. Haluamme pyrkiä ryhmätuotoksessamme tavoitteeseen, että parhaimmillaan
moniammatillinen kokonaisuus muodostuisi toisiaan täydentävistä osista, joista
ammatilliset opettajat tietäisivät, keihin olla tarvittaessa yhteydessä. Ryhmätuotoksemme
lopullinen esittämistapa muotoutuu kehittämistyön ja tiedonhankinnan edetessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti